رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان قم از احداث ۹ هزار متر مربع پارکینگ اضطراری در آزادراه استراتژیک قم – تهران خبر داد. این اقدام با هدف افزایش ایمنی سفر و کاهش حوادث ناشی از خستگی رانندگان در این محور پرتردد صورت گرفته است.
آزادراه قم – تهران: شریان حیاتی ترافیکی
محمد شکری، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان قم، با اشاره به جایگاه آزادراه قم – تهران به عنوان سومین محور ترافیکی کشور، بر نقش برجسته آن در مبادلات جادهای تأکید کرد. وی توضیح داد: “به دلیل موقعیت کریدوری راههای استان، به ویژه آزادراه قم – تهران، در اتصال جنوب و غرب کشور به پایتخت، ارتقای ایمنی این کریدور مهم در دستور کار این اداره کل قرار دارد.”
شکری، اجرای انواع طرحهای عمرانی در دو قالب پیمانی و امانی را از جمله اقدامات متداول برای تأمین ایمنی و تسهیل ترافیک این محور مهم کشور دانست. او تصریح کرد که خطای انسانی ناشی از خستگی و خوابآلودگی راننده، مهمترین عامل حوادث جادهای است که بیش از ۷۰ درصد تصادفات را شامل میشود.
سه پارکینگ جدید برای استراحت رانندگان
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان قم توضیح داد که احداث پارکینگهای اضطراری در طول راههای برونشهری، فرصتی برای توقف و استراحت کوتاه رانندگان و سرنشینان خودروها ایجاد میکند. به همین منظور، طی دو ماه گذشته، عملیات احداث سه باب پارکینگ اضطراری در آزادراه قم – تهران به اجرا درآمده است.
شکری مساحت این سه پارکینگ را در مجموع ۹ هزار متر مربع اعلام کرد. دو باب از این پارکینگها در لاین غربی (حدفاصل کیلومتر ۵۵ تا ۴۰) و یک باب دیگر در لاین شرقی (کیلومتر ۵۵) آزادراه احداث و آماده بهرهبرداری شدهاند.

مشخصات فنی و اجرایی پروژه
این طرحها به طور کامل به صورت امانی و توسط عوامل و ماشینآلات اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان قم اجرا شدهاند. شکری در خصوص مشخصات فنی-اجرایی آنها گفت: “به منظور تسطیح محلهای احداث پارکینگها، ابتدا خاکبرداری صورت گرفت و در ادامه با بارریزی و تیغزنی، سطوح اجراشده آماده آبکوت و کوبش (متراکمسازی) شد. در خاتمه نیز با توزیع و پخش حجمی مناسب از تراشه آسفالت و کوبش مجدد آن، پارکینگها احداث و آماده بهرهبرداری شدهاند.”
وی تعداد عوامل فنی در اجرای طرح را ۱۲ نفر و تعداد دستگاههای ماشینآلات راهداری (غالباً سنگین) را ۹ دستگاه اعلام کرد. این پارکینگها پس از جمعآوری گاردریلهای حاشیهای، برای استفاده عموم کاربران گرامی بازگشایی خواهند شد.
توسعه زیرساختهایی مانند پارکینگهای اضطراری، نقشی حیاتی در کاهش تصادفات جادهای و ارتقای ایمنی سفرهای بینشهری دارد. با توجه به اهمیت این محور، آیا میتوان انتظار داشت که در آینده نیز شاهد توسعه بیشتر اینگونه امکانات در سایر آزادراههای پرتردد کشور باشیم؟