فورد اعلام کرده کارخانه تولید شاسیبلند برقی اکسپلورر در کلن آلمان، بهدنبال افت قابلتوجه تقاضا برای خودروهای برقی، هزار نفر از کارکنانش را تعدیل میکند. این کارخانه از ژانویه ۲۰۲۶ بهجای دو شیفت کاری، تنها یک شیفت خواهد داشت تا با تولید کمتر هماهنگ شود.
بازار خودروهای برقی در اروپا باوجود رشد از ۱۲.۵٪ به ۱۵.۶٪ سهم بازار طی یک سال، کندتر از انتظارات پیش میرود. حذف یارانههای خرید در آلمان یکی از عوامل اصلی این رکود است. فورد پیش از این در نوامبر ۲۰۲۴ برنامه بازسازی نیروی کار در اروپا و انگلیس را کلید زده که دستکم ۴۰۰۰ نفر از نیروهایش را کاهش خواهد داد، ۲۹۰۰ نفر از آنها در آلمان هستند.
تغییر ساختار تولید در کلن، علاوه بر تأثیر مستقیم بر کارگران، پیامدهایی برای زنجیره تأمین قطعات و اقتصاد محلی دارد. کارخانهای که زمانی سمبل توسعه برقی فورد در قاره سبز بود، حالا باید ظرفیتش را با واقعیت آرامتر بازار تطبیق دهد.

برای حمایت از نیروی کار در معرض تعدیل، فورد بستههای داوطلبانه بازخرید و برنامههای بازآموزی فنی را پیشبینی کرده است:
- تشویق به ترک داوطلبانه با مزایای مالی جذاب
- دورههای مهارتی جدید برای انتقال به خطوط تولید دیگر یا حوزههای خدمات پس از فروش
با وجود این دست و پنجه نرم کردن با مشکلات، فورد همچنان روی استراتژی برقیسازی بلندمدت پافشاری میکند و این تصمیم در کلن یک گام تاکتیکی برای تطبیق با نوسانهای بازار است. آینده صنعت خودرو در اروپا ترکیبی از چالشهای مقرراتی، حمایتهای دولتی و تغییر الگوی مصرف خواهد بود و بنبست مقطعی فعلی، نمیتواند توقف قطار برقیسازی را رقم بزند.

آرزو سمیعی، یکی از روزنامهنگاران پرشور و متعهد مجله خبری است که با نگاهی دقیق و تیزبین، به پوشش مسائل اجتماعی و فرهنگی میپردازد. او با تخصص در حوزههایی مانند حقوق زنان، محیط زیست و آموزش، همواره در تلاش برای آگاهیبخشی و ایجاد تغییرات مثبت در جامعه است.