## صنعت خودروسازی ایران: گیر در چرخ دندههای زمان
صنعت خودروسازی ایران، با قدمتی نزدیک به ۷۰ سال، همچنان در دامنهی چالشها و مشکلات دست و پنجه نرم میکند. یکی از این چالشها، سیستم فروش خودرو به روش قرعهکشی است که نه تنها منافع مصرفکننده را تامین نمیکند، بلکه زمینهساز فعالیتهای سودجویانهی دلالان و افزایش فاصلهی قیمت کارخانه و بازار شده است.
ورود بانکها به این بازی، ابعاد جدیدی به این معضل افزوده است. بانکها با ارائه وامهای ویژه برای شرکت در قرعهکشی خودرو، ضمن جذب سپردههای بیشتر، سود قابل توجهی از این معاملات به جیب میزنند. این در حالی است که پرداخت وامهای ضروری مانند وام ازدواج و مسکن، با کندی و تأخیر مواجه است.
آمارها نشان میدهند که مبالغ هنگفتی از سرمایههای مردم در حسابهای وکالتی برای شرکت در قرعهکشیها بلوکه شده است. این رقم، به مراتب بیشتر از ارزش کل بازار خودروسازی است. این امر نشان میدهد که بخش قابل توجهی از این سرمایه، به جای سرمایهگذاری در بخش تولید، در یک بازی سوداگرانهی بینتیجه به دام افتاده است.
کارشناسان معتقدند که نیاز بانکها به جذب سپرده و افزایش ذخایر، یکی از دلایل اصلی ورود آنها به این بازی است. از طرفی، شانس برنده شدن در این قرعهکشیها بسیار پایین است، اما سود حاصل از فروش خودروهای برنده شده، به جذابیت این بازی برای بانکها دامن زده است.
وضعیت کنونی صنعت خودروسازی، نشان دهندهی چالشهای جدی در سیاستگذاریهای دولت در این حوزه است. تغییر مداوم سیاستها و عدم ثبات در تصمیمگیریها، باعث نوسانات شدید در بازار خودرو و ضرر مصرفکننده شده است.
برای حل این مشکل، کارشناسان پیشنهاد میدهند که دولت به جای تمرکز بر روشهای فروش، بر افزایش تولید خودرو و بهبود کیفیت آن تمرکز کند. با افزایش عرضه، رقابت بین تولیدکنندگان افزایش یافته و قیمتها کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین، شفافسازی قوانین و مقررات، میتواند از سودجویی دلالان جلوگیری کند و دسترسی مصرفکنندهی واقعی به خودرو را آسانتر کند.