بازار لاستیک خودروهای اقتصادی داخلی همچنان آشفته است و رانندگان با افزایش سرسامآور قیمتها دست و پنجه نرم میکنند. گزارشها حاکی از آن است که علیرغم تعیین قیمتهای جدید، اختلاف فاحش بین قیمت مصوب و قیمت فروش در بازار آزاد، مشکلات فراوانی را برای مالکان خودروهای کممصرف ایجاد کرده است.
برخی از فروشندگان ادعا میکنند که کمبودی در عرضه لاستیک وجود ندارد و انواع مختلف لاستیک، از ایرانی و خارجی گرفته تا قاچاق، به وفور یافت میشود. اما واقعیت این است که قیمتهای نجومی بازار آزاد، خرید لاستیک را برای صاحبان خودروهای پراید و پژو به معضلی بزرگ تبدیل کرده است. آنها مجبورند تا ۵۰ درصد بیش از قیمت کارخانه برای خرید لاستیک هزینه کنند.
هزینههای جانبی خرید لاستیک نیز به این معضل دامن میزند. هزینههای ثبت سفارش و حملونقل، بار سنگینی را بر دوش خریداران میگذارد. گزارشها نشان میدهد که بعضی از مراکز برای ثبت سفارش دو حلقه لاستیک، مبالغ هنگفتی را دریافت میکنند. همچنین، هزینه حمل هر لاستیک از کارخانه تا محل تحویل نیز بسیار بالا است.
در مجموع، میتوان وضعیت را اینگونه خلاصه کرد:
* قیمت کارخانهای: ۲.۲ میلیون تومان
* قیمت بازار آزاد: ۳.۲ میلیون تومان
* قیمت لاستیک چینی: ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان
* قیمت لاستیک کرهای: ۵ میلیون تومان
این اختلاف قیمت سرسامآور، فشار اقتصادی شدیدی بر خانوارهای ایرانی وارد میکند و نیازمند مداخله جدی مسئولان و نظارت بیشتر بر بازار است. وضعیت کنونی نشان میدهد که سیاستهای کنونی در کنترل قیمتها، ناکارآمد بوده و نیازمند بازنگری اساسی است. بیتوجهی به این مسئله، میتواند تبعات اجتماعی و اقتصادی منفی به همراه داشته باشد.