## ماتیز: قلبی غول پیکر در بدنه ای کوچک!
خودروی ماتیز، یک ماشین کوچک و دوستداشتنی بود که با طراحی فانتزی و قیمت مناسب، توجه بسیاری از رانندگان را به خود جلب کرد. این هاچبک شهری توسط شرکت دوو تولید میشد و بعدها با نام اسپارک و زیر برند شورولت به بازارهای جهانی عرضه شد. با این حال، یک ماتیز متفاوت در دنیای خودروها ظاهر شد.
## ماتیز با موتور V6!
PowerCrazy Automotive، یک شرکت انگلیسی، تصمیم به انجام پروژه ای عجیب و غریب گرفت و ماتیز را به یک هیولای کوچک تبدیل کرد. آنها موتور اصلی دوو ماتیز را با یک موتور قدرتمند V6 به حجم 3.2 لیتر جایگزین کردند. این ایده از درخواست مالک خودرو به وجود آمد که آرزو داشت کوچکترین ماشین با بزرگترین موتور را داشته باشد. برای تحقق این آرزو، تغییرات زیادی در محفظه موتور انجام شد تا امکان نصب این موتور حجیمتر فراهم شود.
## نیرویی چهار برابر
موتور جدید ماتیز که ساخت جنرال موتورز است، توانایی تولید 210 تا 220 اسب بخار قدرت را دارد. این رقم چهار برابر خروجی موتور اصلی ماتیز است که تنها 50 اسب بخار قدرت داشت. انتقال قدرت این موتور قدرتمند به چرخهای جلو توسط یک گیربکس پنج دنده دستی انجام میگیرد.
## ترمزهایی برای کنترل قدرت
دیسکهای ترمز استاندارد ماتیز جای خود را به دیسکهای ترمز فورد فوکس RS دادند تا بتوانند نیروی عظیم این موتور را به خوبی مهار کنند. با این حال، به دلیل قدرت زیاد و خطرات ناشی از استفاده از موتور پرقدرت در یک خودروی کوچک شهری، مالک ترجیح میدهد از ماتیز خود بیشتر به عنوان یک خودروی نمایشی استفاده کند تا یک وسیله برای رفت و آمدهای روزمره.
## ظاهری معمولی با قلبی غول پیکر
مالک این ماتیز خاص تصمیم گرفت تا ظاهر آن را ساده و نزدیک به نسخه اصلی نگه دارد. این ماتیز یک “Sleeper” واقعی است – خودرویی با ظاهری معمولی و سادگی ظاهری، اما قدرتی خیره کننده. طراحی داخلی ماتیز 220 اسب بخاری بدون تغییر باقی مانده و کاملاً ساده است. در نمای بیرونی هم تنها تغییرات موجود، شکاف کاپوت برای تهویه بهتر و رینگهای بزرگ 18 اینچی ساخت پورشه هستند. این رینگها در مقایسه با جثه کوچک و 3.5 متری ماتیز، بسیار بزرگ به نظر میرسند.
## از ماتیز تا اسپارک
دوو ماتیز در سال 1998 وارد بازار شد و طراحی آن توسط استودیوی معروف ایتال دیزاین انجام شده بود. این خودرو در واقع، در ابتدا کانسپتی به نام فیات Cinquecento بود که طرح آن توسط کمپانی ایتالیایی رد شد. دوو ماتیز با ظاهر فانتزی و ویژگیهای اقتصادی خود توانست با استقبال مناسب مشتریان روبرو شود. پس از خرید دوو توسط جنرال موتورز در سال 2002، ماتیز در بازارهای مختلف تحت برند شورولت اسپارک باز طراحی و به فروش رسید.
## ماتیز در ایران
دوو ماتیز در حد فاصل سالهای 1379 تا 1383 توسط شرکت کرمان موتور تولید و به بازار ایران عرضه شد. این خودرو به دلیل اعتبار برند دوو، ابعاد جمع و جور، مصرف سوخت کم و کیفیت قابل قبول توانست نظر مثبت مشتریان را جلب کند. اما با خرید سهام شرکت دوو توسط جنرال موتورز و تحریمهای آمریکا، تولید ماتیز در ایران متوقف شد. چند سال بعد، مدیران خودرو کپی چینی این خودرو را با نام ام وی ام 110 راهی بازار کرد.
اخبار موثق و دقیق را در مجله خبری تحلیل سبز مطالعه کنید.