## فرسودگی مدارس ایران: چالشی جدی در مسیر تعلیم و تربیت
فرسودگی مدارس در ایران، چالشی جدی در مسیر تعلیم و تربیت و سلامت دانشآموزان است. آمارها نشان میدهد که حدود 6 درصد از مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی کامل هستند. این آمار نگرانکننده به این معناست که بخش قابل توجهی از فضاهای آموزشی کشور از استانداردهای ایمنی و کیفیت لازم برخوردار نبوده و سلامت و آیندهی نسلهای آینده را تهدید میکند.
در سالهای اخیر، سازمان نوسازی مدارس تلاشهای قابل توجهی برای بهسازی و مقاومسازی مدارس انجام داده است. با این حال، محدودیتهای مالی و گستردگی مشکل، روند بازسازی مدارس را با کندی مواجه کرده است. از جمله اقدامات سازمان نوسازی مدارس، مقاومسازی مدارس در مناطق زلزلهخیز، بهسازی سیستمهای گرمایشی و سرمایشی مدارس و ایجاد فضاهای آموزشی مناسب برای دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
**چالشها و راهکارها**
یکی از مهمترین چالشها در مسیر بازسازی مدارس، تامین بودجه کافی است. با توجه به افزایش جمعیت دانشآموزی و نیاز به افزایش سرانهی فضای آموزشی، تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرحهای نوسازی مدارس به یکی از مهمترین اولویتهای دولت و مجلس تبدیل شده است.
در کنار تامین بودجه، تدوین برنامهای جامع و بلندمدت برای بازسازی و نوسازی مدارس نیز ضروری است. این برنامه باید بر اساس اولویتبندی مدارس فرسوده و با توجه به شرایط اقلیمی و لرزهخیزی مناطق مختلف کشور تدوین شود. همچنین، مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرحهای نوسازی مدارس میتواند به تسریع روند اجرای این طرحها کمک کند.
**توجه به مسائل نرمافزاری**
علاوه بر اقدامات سختافزاری، توجه به مسائل نرمافزاری نیز در بهبود وضعیت فرسودگی مدارس اهمیت دارد. آموزش و فرهنگسازی در زمینه ایمنی مدارس و لزوم نگهداری از فضاهای آموزشی، میتواند نقش مهمی در افزایش طول عمر مفید مدارس و کاهش هزینههای نگهداری داشته باشد.
**ضرورت عزم ملی**
رفع مشکل فرسودگی مدارس نیازمند عزم ملی و همکاری همه دستگاههای مسئول است. با برنامهریزی دقیق، تامین بودجه کافی و مشارکت همه جانبه، میتوان به بهبود وضعیت فضاهای آموزشی کشور و ارتقای کیفیت آموزش امیدوار بود.