صنعت خودروی چین که در سالهای اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده بود، اکنون با کاهش سرعت صادرات خودروهای برقی مواجه شده است. این در حالی است که پیشبینی میشود فروش کلی خودرو در بازار داخلی چین همچنان رشد کند.
طبق دادههای انجمن خودروسازان چین، انتظار میرود صادرات خودروهای برقی این کشور در سال ۲۰۲۵ با کاهش قابل توجهی مواجه شود. در مقابل، صادرات خودروهای هیبریدی پلاگین افزایش قابل توجهی خواهد داشت. این تغییر رویکرد در صادرات خودروهای چینی، تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله سیاستهای حمایتی دولتها در کشورهای مقصد، رقابت شدید در بازار جهانی و تغییرات در فناوری باتریها قرار دارد.
کاهش صادرات خودروهای برقی چین به اروپا، به دلیل اعمال تعرفههای اضافی بر این خودروها در برخی از کشورهای اروپایی، قابل توجیه است. خودروسازان چینی برای دور زدن این موانع، به صادرات خودروهای هیبریدی پلاگین روی آوردهاند که مشمول تعرفههای کمتری میشوند.
در همین حال، دولت چین نیز با کاهش یارانههای دولتی برای خودروهای برقی، تلاش میکند تا خودروسازان داخلی را به سمت تولید خودروهای با فناوری بالاتر و رقابتپذیرتر سوق دهد. این امر میتواند در بلندمدت به افزایش کیفیت و تنوع محصولات تولیدی چین کمک کند.
با توجه به این تغییرات، انتظار میرود که رقابت در بازار جهانی خودروهای برقی تشدید شود. خودروسازان چینی باید با ارائه محصولات باکیفیتتر، فناوریهای نوینتر و قیمتهای رقابتیتر، بتوانند جایگاه خود را در این بازار حفظ کنند.