• اسفند ۳, ۱۴۰۳ ۱:۲۲ ق.ظ

    پایگاه خبری سرزمین

    اخبار روز از بهترین منابع

    کتاب «سبک زندگی بر مدار نهادینه‌سازی ارزش‌ها» منتشر شد

    Byسردبیر

    بهمن ۲۹, ۱۴۰۳

    کتاب «سبک زندگی بر مدار نهادینه‌سازی ارزش‌ها» اثر رضا فرهادیان و تنظیم مصطفی محمدی شکیب در ۲۰۸ صفحه به چاپ رسید.

    این کتاب به بررسی شاخص‌های سبک زندگی اسلامی بر مدار نهادینه‌سازی ارزش‌ها می‌پردازد و راهکارهایی برای ایجاد و تقویت باور و گرایش به ارزش‌ها در جامعه معاصر ارائه می‌دهد.

    نویسندگان در این اثر از دو منبع گران‌بها و نورانی؛ قرآن کریم و فرمایشات معصومین (ع) بهره برده‌اند و روش‌هایی را برای نهادینه‌سازی ارزش‌ها در سبک زندگی استخراج و استنباط کرده‌اند.

    این کتاب در ۱۳ فصل به شرح زیر تألیف شده است:

    1. مفهوم‌شناسی: در این فصل به مفهوم نهادینه‌سازی و ارتباط آن با جامعه پرداخته شده و راهکارهای نهادینه‌سازی ایمان و فرایند شکل‌گیری عادت‌ها در انسان تشریح شده است.
    2. نسبت تعلیم و تربیت با نهادینه‌سازی ارزش‌ها: در این فصل ساحت‌های تعلیم و تربیت و روش‌های بهره‌مندی از ساحت‌های وجودی انسان و نظریه تعاملی و داینامیک پائولوفریره تبیین شده است.
    3. همترازی و ناترازی در تعامل معلم و شاگرد: در این فصل تأثیرات همترازی و ناترازی بر یادگیری و راهبردها و راهکارهای تربیتی برای تحقق تربیت و تحول فکری و تغییر نگرش در مورد ارزش‌های الهی تشریح شده است.
    4. ساختار محتوایی نهادینه‌سازی ارزش‌ها: در این فصل به ارتباط با خدا، ارتباط با امام زمان (عج) و ارتباط با خود تأکید و مؤلفه‌های هر یک به تفکیک تبیین شده است.
    5. اصول کلی نهادینه‌سازی ارزش‌ها: در این فصل مراحل نهادینه‌سازی ارزش‌ها و سازوکارهای آن (آموزشی – استدلالی، احساسی – عاطفی، ارتباطی – تعاملی) پرداخته شده است.
    6. سازوکار معرفت به خدا: در این فصل سازوکار معرفت به خدا تبیین شده است.
    7. مکانیزم اجرایی نهادینه‌سازی ارزش‌ها: در این فصل راهکارهای حفظ و تقویت ارزش‌ها (پیوند ارزش‌ها به تجربیات عملی، نظام‌مند کردن برنامه‌های آموزشی، نقش مربیان و الگوها، تأکید بر تربیت اخلاقی، بازخورد پیوسته و پایدار، و ارتباط بین ذهن و احساس و عمل) تشریح شده است.
    8. راهبردهای نهادینه‌سازی ارزش‌ها: در این فصل بر ضرورت توجه به نهادینه‌سازی ارزش‌ها در مدارس و سیستم‌های آموزشی تأکید شده و راهبردها و راهکارهای مدارس در ایجاد و حفظ و هماهنگی ارزش‌ها، مراحل اجرای نهادینه‌سازی ارزش‌ها در مدارس و تعامل مدرسه و خانه جهت نهادینه‌سازی ارزش‌ها تبیین شده است.
    9. روش‌های آموزشی نهادینه‌سازی ارزش‌ها: در این فصل روش‌های آموزشی نهادینه‌سازی ارزش‌ها (آموزش تجربی، قصه‌گویی و داستان‌سرایی، بازی‌های آموزشی و نقش‌آفرینی، فعالیت‌های گروهی، بحث و گفت‌وگو، و هنر و خلاقیت) معرفی شده است.
    10. تبیین روش‌های ارزشیابی نهادینه‌سازی ارزش‌ها: در این فصل ویژگی‌های کلیدی در ارزشیابی نهادینه‌سازی ارزش‌ها، ابزارهای مورد استفاده برای بازخوردگیری و نحوه تحلیل نمودارها بر اساس نظریه نهادینه‌سازی ارزش‌ها تبیین شده است.
    11. دلایل تناقض‌های حاصل از بی‌توجهی به ارزش‌ها: در این فصل دلایل تناقض‌های حاصل از بی‌توجهی به ارزش‌ها، پیامدهای این تناقض‌ها در جامعه و راهکارهای پیشنهادی برای رفع این تناقض‌ها بیان شده است.
    12. منابع ارتباط معرفت به خدا: در این فصل منابع ارتباط معرفت به خدا معرفی شده و آثار توحید در اخلاق و رفتار، راه‌های درمان کبر و خودپسندی، عوامل ایجاد وحدت و هماهنگی در گفتار و رفتار فرد، عوامل ایجاد وحدت و هماهنگی در شکل‌گیری شخصیت انسان، راه‌های برقراری ارتباط قلبی با خدا، مراحل کلیدی برای خالی کردن ذهن از القائات درونی و سبک زندگی حیات طیبه تشریح شده است.
    13. الگوی طراحی سبک زندگی اسلامی: در این فصل مقیاس طراحی سبک زندگی اسلامی، تقابل الگوی سبک زندگی غربی با سبک زندگی اسلامی، و مدیریت اراده و سبک زندگی اسلامی انسان کامل مطرح شده است.

    این کتاب می‌تواند منبعی مفید برای پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه سبک زندگی اسلامی باشد.

    پایگاه خبری سرزمین

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *