• آذر ۳, ۱۴۰۳ ۴:۲۶ ب.ظ

    پایگاه خبری سرزمین

    اخبار روز از بهترین منابع

    نوسازی ناوگان اتوبوس برون‌شهری؛ وعده‌ها و واقعیت‌ها

    Byسردبیر

    شهریور ۱۹, ۱۴۰۳

    ## اتوبوس‌های برون‌شهری، سرنوشتی پر از وعده و ناکامی

    اتوبوس برون شهری فرسوده

    سال‌هاست که نوسازی ناوگان اتوبوس‌های برون‌شهری در ایران به معضلی جدی تبدیل شده است.
    با وجود وعده‌های مکرر مسئولان، مسافران همچنان مجبورند با اتوبوس‌های فرسوده و ناامن، سفرهای پرخطر و ناراحت‌کننده را تحمل کنند.
    اتوبوس‌هایی که نه تنها از نظر ایمنی، بلکه از نظر کیفیت خدمات نیز به شدت نیازمند تجدید حیات هستند.

    دلایل متعددی در پس این ناکامی پنهان هستند.
    یکی از مهم‌ترین دلایل فرسودگی ناوگان و عدم توانایی در تامین قطعات یدکی و هزینه‌های بالای تعمیرات است.
    همچنین افزایش قیمت سوخت و لوازم یدکی هزینه‌های بهره‌برداری از این ناوگان را سربه فلک کشانده است.

    تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی نیز بار سنگینی بر دوش صنعت حمل‌ونقل عمومی کشور گذاشته‌اند.
    افزایش قیمت ارز و محدودیت‌های وارداتی، هزینه خرید اتوبوس‌های جدید را به شدت بالا برده‌اند.
    کمبود منابع مالی و تسهیلات بانکی نیز توانایی شرکت‌های حمل‌ونقل برای نوسازی ناوگان خود را محدود کرده است.

    در سال‌های اخیر، مسئولان به جای ارائه راه‌حل‌های عملی، به ارائه وعده‌های ناملموس برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌های برون‌شهری اکتفا کرده‌اند.
    این وعده‌ها شامل واردات اتوبوس‌های جدید، حمایت از تولید داخلی و ارائه تسهیلات به شرکت‌های حمل‌ونقل بوده است.
    اما تا کنون پیشرفت چشمگیری در این زمینه مشاهده نشده است.

    یکی از دلایل عدم تحقق وعده‌ها، وجود مشکلات ساختاری در صنعت حمل‌ونقل عمومی کشور است.
    نبود برنامه‌ریزی بلندمدت، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و نبود نظارت کافی بر اجرای طرح‌ها،
    از جمله موانع جدی در مسیر نوسازی این ناوگان هستند.

    برای حل این مشکل نیاز به اتخاذ تدابیر جدی و همه جانبه است.
    برخی از این تدابیر عبارتند از:

    * **تخصیص منابع مالی کافی:** دولت باید منابع مالی لازم را برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌های برون‌شهری اختصاص دهد.
    * **ارائه تسهیلات بانکی:** تسهیلات بانکی با نرخ سود مناسب و بازپرداخت بلندمدت باید در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل قرار گیرد.
    * **حمایت از تولید داخلی:** باید از تولید داخلی اتوبوس‌های با کیفیت و استاندارد حمایت شود.
    * **تدوین برنامه جامع:** یک برنامه جامع و بلندمدت برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌های برون‌شهری باید تدوین و اجرا شود.
    * **نظارت بر اجرای طرح‌ها:** باید بر اجرای طرح‌های نوسازی ناوگان نظارت کافی اعمال شود.

    نوسازی ناوگان اتوبوس‌های برون‌شهری، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای تأمین رفاه مسافران و ارتقای ایمنی حمل‌ونقل است.
    انتظار می‌رود مسئولان کشور برای حل این مشکل اقدامات جدی‌تری انجام دهند.

    پایگاه خبری سرزمین

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *