## گسترش حضور اقتصادی ایران در بازارهای جهانی با افزایش تعداد رایزنان بازرگانی
ایران در راستای تقویت حضور اقتصادی خود در عرصه جهانی و توسعه روابط تجاری با سایر کشورها، برنامه ای برای گسترش شبکه رایزنان بازرگانی خود در نظر گرفته است. این برنامه با هدف افزایش تعاملات اقتصادی و ارتقای سطح تجارت بین المللی کشور در حال اجراست.
به گفته محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت، در حال حاضر ۲۰ رایزن بازرگانی ایرانی در کشورهای مختلف مشغول به فعالیت هستند و تا پایان سال، ۱۰ رایزن دیگر به این تعداد اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت رایزنان بازرگانی در ایجاد ارتباطات مستحکم تجاری بین کشورها، بر لزوم گسترش تعداد این رایزنان در کشورهای هدف تاکید کرد.
به گفته قنادزاده، برای پوشش مناسب بازارهای هدف و افزایش عملکرد اقتصادی کشور، حدود ۶۰ رایزن بازرگانی نیاز است.
این برنامه نه تنها منجر به افزایش حضور اقتصادی ایران در بازارهای جهانی می شود، بلکه به توسعه روابط تجاری و ایجاد زمینه برای همکاریهای مشترک با کشورهای مختلف نیز کمک می کند.
قنادزاده همچنین به عملکرد مثبت رایزنان بازرگانی در توسعه روابط تجاری اشاره کرد و گفت که در ۷۰ درصد از کشورهایی که رایزن بازرگانی مستقر است، رشد مناسبات تجاری مشاهده شده است.
به عنوان مثال، تجارت ایران با روسیه در دو سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته و تجارت با کشورهای قطر، عمان، پاکستان و عراق نیز بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.
وظایف اصلی رایزنان بازرگانی شامل توسعه روابط تجاری، رفع موانع تجاری، حل مشکلات تجار و ایجاد زمینه برای همکاریهای مشترک بین ایران و سایر کشورها است.
افزایش تعداد رایزنان بازرگانی و تقویت حضور اقتصادی ایران در بازارهای جهانی، یکی از اولویتهای اصلی دولت و بخش خصوصی برای توسعه صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.