بحران آموزش مجازی: تعطیلی مدارس و چالشهای دانشآموزان
آلودگی هوا و کمبود گاز، بسیاری از مدارس کشور را به تعطیلی کشانده است. آموزش مجازی از طریق پلتفرم شاد، اگرچه جایگزین شده، اما با موانع جدی روبروست. کیفیت پایین آموزش آنلاین، به خصوص برای دانشآموزان دوره متوسطه دوم که با دروس سنگینتر دست و پنجه نرم میکنند، نگران کننده است. این وضعیت، اضطراب دانشآموزان را پیش از امتحانات نهایی – که سهم بسزایی در کنکور دارند – به شدت افزایش داده است.
مشکلات زیرساختی، از جمله ترافیک شدید در شاد و قطعیهای مکرر اینترنت، روند آموزش را مختل نموده است. قطع برق در برخی مناطق، مانند منطقه ۱۴ تهران، دانشآموزان را مجبور به پرداخت هزینههای اضافی برای خرید بستههای اینترنتی کرده است. سرعت پایین اینترنت همراه نیز ارسال به موقع فایلها را با مشکل مواجه کرده و برخی معلمان، غیبت دانشآموزان را ثبت نمودهاند.
وزارت آموزش و پرورش، با الزام به استفاده از شاد، بر حجم ترافیک شبکه افزوده است. این در حالی است که برخی معلمان برای فرار از مشکلات فنی شاد، به پیامرسانهای جایگزین روی آوردهاند. حضور همزمان بیش از ۲٫۷ میلیون کاربر در شاد، فشار زیادی را بر زیرساختهای این پلتفرم وارد میکند. مسئولان شاد، از برنامههایی برای بهبود اوضاع، از جمله زمانبندی متفاوت کلاسها برای مقاطع مختلف و ارائه تخفیف کامل برای کلاسهای آنلاین خبر دادهاند. بهبود قابلیت نمایش فایلها در شاد نیز در دستور کار قرار دارد.
برای رفع این اختلالات در روند آموزش، پیشنهادهایی ارائه شده است: تمدید سال تحصیلی دانشآموزان دبستان تا پایان خرداد، ارتقای کیفیت آموزش مجازی با استفاده از پلتفرمهای متنوع و محتوای تعاملی غنی، حمایت بیشتر از معلمان و دانشآموزان در رفع مشکلات اینترنتی با ارائه بستههای اینترنت رایگان یا تخفیفدار و برنامهریزی برای برگزاری کلاسها در ساعات کمترافیک. همچنین، بازنگری در شیوه ارزیابی و امتحانات، برای کاهش فشار بر دوش دانشآموزان ضروری است. طراحی امتحانات نهایی با رویکرد انعطافپذیرتر میتواند تا حد زیادی از این فشار بکاهد.