کتاب «سبک زندگی بر مدار نهادینهسازی ارزشها» اثر رضا فرهادیان و تنظیم مصطفی محمدی شکیب در ۲۰۸ صفحه به چاپ رسید.
این کتاب به بررسی شاخصهای سبک زندگی اسلامی بر مدار نهادینهسازی ارزشها میپردازد و راهکارهایی برای ایجاد و تقویت باور و گرایش به ارزشها در جامعه معاصر ارائه میدهد.
نویسندگان در این اثر از دو منبع گرانبها و نورانی؛ قرآن کریم و فرمایشات معصومین (ع) بهره بردهاند و روشهایی را برای نهادینهسازی ارزشها در سبک زندگی استخراج و استنباط کردهاند.

این کتاب در ۱۳ فصل به شرح زیر تألیف شده است:
- مفهومشناسی: در این فصل به مفهوم نهادینهسازی و ارتباط آن با جامعه پرداخته شده و راهکارهای نهادینهسازی ایمان و فرایند شکلگیری عادتها در انسان تشریح شده است.
- نسبت تعلیم و تربیت با نهادینهسازی ارزشها: در این فصل ساحتهای تعلیم و تربیت و روشهای بهرهمندی از ساحتهای وجودی انسان و نظریه تعاملی و داینامیک پائولوفریره تبیین شده است.
- همترازی و ناترازی در تعامل معلم و شاگرد: در این فصل تأثیرات همترازی و ناترازی بر یادگیری و راهبردها و راهکارهای تربیتی برای تحقق تربیت و تحول فکری و تغییر نگرش در مورد ارزشهای الهی تشریح شده است.
- ساختار محتوایی نهادینهسازی ارزشها: در این فصل به ارتباط با خدا، ارتباط با امام زمان (عج) و ارتباط با خود تأکید و مؤلفههای هر یک به تفکیک تبیین شده است.
- اصول کلی نهادینهسازی ارزشها: در این فصل مراحل نهادینهسازی ارزشها و سازوکارهای آن (آموزشی – استدلالی، احساسی – عاطفی، ارتباطی – تعاملی) پرداخته شده است.
- سازوکار معرفت به خدا: در این فصل سازوکار معرفت به خدا تبیین شده است.
- مکانیزم اجرایی نهادینهسازی ارزشها: در این فصل راهکارهای حفظ و تقویت ارزشها (پیوند ارزشها به تجربیات عملی، نظاممند کردن برنامههای آموزشی، نقش مربیان و الگوها، تأکید بر تربیت اخلاقی، بازخورد پیوسته و پایدار، و ارتباط بین ذهن و احساس و عمل) تشریح شده است.
- راهبردهای نهادینهسازی ارزشها: در این فصل بر ضرورت توجه به نهادینهسازی ارزشها در مدارس و سیستمهای آموزشی تأکید شده و راهبردها و راهکارهای مدارس در ایجاد و حفظ و هماهنگی ارزشها، مراحل اجرای نهادینهسازی ارزشها در مدارس و تعامل مدرسه و خانه جهت نهادینهسازی ارزشها تبیین شده است.
- روشهای آموزشی نهادینهسازی ارزشها: در این فصل روشهای آموزشی نهادینهسازی ارزشها (آموزش تجربی، قصهگویی و داستانسرایی، بازیهای آموزشی و نقشآفرینی، فعالیتهای گروهی، بحث و گفتوگو، و هنر و خلاقیت) معرفی شده است.
- تبیین روشهای ارزشیابی نهادینهسازی ارزشها: در این فصل ویژگیهای کلیدی در ارزشیابی نهادینهسازی ارزشها، ابزارهای مورد استفاده برای بازخوردگیری و نحوه تحلیل نمودارها بر اساس نظریه نهادینهسازی ارزشها تبیین شده است.
- دلایل تناقضهای حاصل از بیتوجهی به ارزشها: در این فصل دلایل تناقضهای حاصل از بیتوجهی به ارزشها، پیامدهای این تناقضها در جامعه و راهکارهای پیشنهادی برای رفع این تناقضها بیان شده است.
- منابع ارتباط معرفت به خدا: در این فصل منابع ارتباط معرفت به خدا معرفی شده و آثار توحید در اخلاق و رفتار، راههای درمان کبر و خودپسندی، عوامل ایجاد وحدت و هماهنگی در گفتار و رفتار فرد، عوامل ایجاد وحدت و هماهنگی در شکلگیری شخصیت انسان، راههای برقراری ارتباط قلبی با خدا، مراحل کلیدی برای خالی کردن ذهن از القائات درونی و سبک زندگی حیات طیبه تشریح شده است.
- الگوی طراحی سبک زندگی اسلامی: در این فصل مقیاس طراحی سبک زندگی اسلامی، تقابل الگوی سبک زندگی غربی با سبک زندگی اسلامی، و مدیریت اراده و سبک زندگی اسلامی انسان کامل مطرح شده است.
این کتاب میتواند منبعی مفید برای پژوهشگران، دانشجویان و علاقهمندان به حوزه سبک زندگی اسلامی باشد.